Marketing

Fanpage VS Strona internetowa

Fanpage czy Strona internetowa?

Pojawić się w internecie można na wiele sposobów, jednym z nich jest własny fanpage a innym strona internetowa. W obecnej erze facebook jest jedną z najpotężniejszych machin marketinowych. Jest on niezbędnym narzędziem, aby prowadzić skuteczny marketing. Codziennie powstaje mnóstwo nowych fanpagów na którym można przeczytać o wszystkim i o niczym.

Czy w przypadku tak wielkiej popularności warto stawiać wyłączenie na facebooka, a nie na klasyczną stronę internetową? Zdecydowanie nie! 

1. Zasięg

Jeszcze w 2007 roku, ludzie widzieli wszystkie posty na fanpagu. Z czasem jednak zmieniło się to diametralnie. Znalazłem wykres, który pokazuje jak zmieniło się to kilka lat temu (wykres znalazłem tutaj). Jak widać na załączonym wykresie zasięg organiczny w 2013 wynosił tylko 12%, a dodatkowo spadł on dwukrotnie w przeciągu kilku miesięcy. Duży fanpage ma jeszcze gorzej, jego zasięg w 2014 roku wynosił średnio 2,11%. Jak to wygląda teraz? Prawdopodobnie wynosi niewiele mniej.

Fanpage firmy dla której pracuje ma zazwyczaj zasięg organiczny około 3%. Średnia liczba odbiorców to około 4000 ze 130 000 osób, które lubią i obserwują go.

Ze stroną internetową nie ma tego problemu. Każdy kto ją odwiedzi widzi wszystko i zawsze. Problemem może być jedynie wypozycjonowanie strony, aby była wysoko w wynikach wyszukiwania. Ktoś kto jednak zna naszą stronę i wchodzi na nią bezpośrednio zawsze będzie na bieżąco z nowościami.

fanpage-zasieg-organiczny
Wykres pokazujący zasięg organiczny postów na fanpagu źródło: https://social.ogilvy.com/

2. Wygląd

Tworząc stronę internetową ogranicza nas głównie wyobraźnia (i budżet 😀 ). W dzisiejszych czasach jednak można stworzyć przejrzystą stronę właściwie bez jakiejkolwiek wiedzy, wystarczy spojrzeć na możliwości i prostotę WordPress. Jeśli chcemy nasza strona może przypominać inną nam znaną, a jeśli nie to możemy ją zrobić zupełnie wyjątkową i niespotykaną.

Fanpage to jeden styl. Na wszystkich wszystko wygląda identycznie, jedyne czym możemy się wyróżnić to zdjęcie zarówno profilowe jak i te w tle.

3. Przekazywanie informacji

Fanpage sprawdzi się świetnie do przekazywania wielu krótszych informacji oraz do bycia na bieżąco. Większość z nas częściej odwiedza Facebooka niż jakąś konkretną stronę internetową. Warto wykorzystać ten środek do zareklamowania nowego artykułu na stronie, w ten sposób informacja o nowej treści dotrze bardzo szybko przynajmniej do części użytkowników zainteresowanych naszą stroną. Zamiast kopiować cały artykuł do facebooka, lepiej jest dać krótki opis i link, który poprowadzi do naszej strony, gdzie znajdziemy całą treść.

Warto również odróżniać role między fanpagem a stroną internetową. Ten pierwszy powinien stanowić reklamę i zachęcenie do odwiedzania strony, a także służyć do kontaktu z zainteresowanymi i nawiązania z nimi relacji. Jest również świetnym narzędziem do publikowania zdjęć, wywoływania dyskusji i angażowania użytkowników. Wykorzystaj to!

4. Reklama

Dużo łatwiej jest wypromować nowy fanpage niż nową stronę internetową. Tworząc go wystarczy natychmiast zaprosić swoich znajomych do polubienia, dodać post oraz wypromować go za pewną sumę. Istotny jest tutaj dobór grupy docelowej dla której on powstał. Oczywiście promując w ten sposób i dodając odpowiedni link prowadzący do naszej witryny, promujemy zarówno witrynę jak i fanpage.

Zareklamowanie nowej strony internetowej jest trudnym zadaniem. Na początku naszego istnienia będzie niesamowicie ciężko znaleźć nas w wyszukiwarce, a więc i pokazanie się światu. Na pomoc przychodzi nam tutaj chociażby Google Adwords, jednak w początkowym etapie, to reklama na facebooku okaże się skuteczniejsza.

5. Kontrola

Nad swoją stroną internetową posiadasz całkowitą kontrolę. Jeśli chcesz coś zmienić to zmieniasz, jeśli chcesz dodać na stronie reklamy i zarabiać na nich to możesz to zrobić. W przypadku fanpaga musisz liczyć się z prawami i zasadami jakie cię obowiązują w momencie założenia go na facebooku.

Dodatkowo istnieje wiele narzędzi jak np. google analytics, które pomoże nam kontrolować i obserwować rozwój naszej witryny.

Podsumowanie starcia Fanpage vs Strona internetowa

Mając stronę internetową absolutnie nie należy rezygnować z fanpaga. Natomiast mając fanpage warto zastanowić się i stworzyć stronę internetową. Witryna internetowa to miejsce, gdzie znajdziemy wszystkie dostępne informacje i bez problemu je wyszukamy. Facebook natomiast jest świetnym narzędziem do reklamowania, a także interakcji z użytkownikami. W sekundy stworzymy tam informację, że pojawił się nowy artykuł na naszej stronie. Jeśli jednak chcemy, aby ta informacja dotarła do szerszej grupy to będziemy musieli zapłacić. Należy pamiętać o różnicach w roli strony internetowej a fanpaga.