Psychologia kolorów
Psychologia kolorów – żyjemy w świecie barw i kolorów. Od bardzo dawna przypisywano indywidualnym kolorom rozmaite znaczenie i symbolikę. Warto poznać wymowę, jaką niosą ze sobą barwy, aby adekwatnie dopasować tonację do charakteru firmy, przedsiębiorstwa czy produktu. Kolory oddziałują na nastrój człowieka i mogą wywierać wpływ na zachowanie. Każdy człowiek łączy pewne wyobrażenia, sytuacje i miejsca z pewnymi barwami. Współcześnie celowo i powszechnie stosuje się w marketingu odpowiedni dobór tonacji do sterowania reakcjami adresata, a także prowokowaniem go do wywołania wyznaczonej reakcji czy zachowania, np. do zakupu produktu.
Skojarzenia dotyczące kolorów
Przeprowadzono wśród ludzi ankietę, których zadaniem było przyporządkować kolor z jakim kojarzy im się konkretny stan lub emocja. Oto najczęstsze odpowiedzi:
zaufanie: niebieski 34%, biały 21%
bezpieczeństwo: niebieski 28%, czarny 16%
szybkość: czerwony 76%
taniość/promocja: pomarańczowy 26%, żółty 22%
wysoka jakość: czarny 43%, niebieski 20%
odpowiedzialność: niebieski 43%, czarny 23%
odwaga: fioletowy 29%, czerwony 28%, czarny 24%
strach: czerwony 41%, czarny 38%
Zabawa: pomarańczowy 28%, żółty 26%, fioletowy 17%
Udzieliłbyś/aś podobnej odpowiedzi? Wierzysz w psychologie kolorów i ich oddziaływanie na człowieka?
Więcej o tej ankiecie tutaj (niestety po angielsku)
Znaczenie kolorów
Poniżej przedstawiam krótką tabelkę w której opisane jest znaczenie konkretnych kolorów, jakie wywołują w nas emocję oraz z czym jest utożsamiamy. Podałem również przykłady firm, które wykorzystują kolory konkretne barwy. Tabela została utworzona na postawie źródeł z kilku książek oraz stron internetowych.
Kolor |
Znaczenie | Firmy wykorzystujące dany kolor
|
Czerwony | Kolor kojarzy się z energią oraz miłością. Jest bardzo wyrazisty, dlatego używany jest w handlu, aby przyciągnąć wzrok klienta. Głęboka czerwień przywodzi na myśl takie cechy jak siła, wytrzymałość czy męskość, ale również miłość, romans i gniew
|
Coca-Cola, H&M |
Żółty |
Automatycznie przywołuje skojarzenie ze słońcem i radością. Kolor ten wzbudza przyjemne emocje. Jego jaskrawość sprawia, że powinien być stosowany ostrożnie i w odpowiednim kontekście.
|
McDonald’s. |
Pomarańczowy |
Pomarańcz to połączenie barwy żółtej i czerwonej. Posiada on część cech należących do kolorów z mieszaniny, której powstał. Według psychologów kolor ten kojarzy się z otwartością i przedsiębiorczością.
|
Orange, Allegro |
Zielony |
Zieleń to najbardziej odprężająca barwa. Kojarzy się przede wszystkimi z naturą i florą. Najczęściej wykorzystują ten kolor firmy szczycące się swoim podejściem do ekologii. Bardzo często jest dominującą barwą na opakowaniach produktów ze zdrową żywnością. Zieleń symbolizuje harmonię oraz wzrost.
|
Android, Animal Planet |
Niebieski |
Niebiski jest statystycznie najbardziej lubianą barwą. Działa uspokajająco, wprowadza w dobry nastrój oraz powoduje poczucie bezpieczeństwa. Kojarzy się głownie z wodą oraz niebem. Kolor niebieski symbolizuje wiedzę i stabilizację.
|
Ford, Volkswagen, Oreo, Nokia |
Fioletowy |
Jest to kolor luksusu i szlachectwa. Jasny odcień tego koloru wzbudza nostalgiczny nastrój, natomiast ciemny fioletowy utożsamiamy z powagą, a nawet śmiercią.
|
Yahoo |
Brązowy |
Brąz to przede wszystkim kolor ziemi oraz drewna. Kojarzy się z solidnością oraz bezpieczeństwem. Można go również powiązać z ekologią, ciężką pracą czy zaufaniem. Używając tego koloru trzeba brać pod uwagę, że niewłaściwie użyty będzie postrzegany jako monotonny i nudny.
|
UPC |
Szary |
Szary to jeden z najbardziej neutralnych kolorów. Postrzegany jest jako bardzo formalny i wyrafinowany. Kojarzy się również z zamożnością, technologią i precyzją.
|
Apple, Hyundai, Honda |
Biały |
Biel nie należy do kolorów ciepłych ani zimnych. Jest on neutralny. Uosabia on również srebro oraz reprezentuje wartości duchowe takie jak czystość i niepokalanie. Biały kolor przywodzi na myśl spokój, równowagę i balans.
|
Wikipedia |
Czarny | Czerń kojarzy się przede wszystkim ze śmiercią i tajemnicą. Pomimo takich podstawowych skojarzeń postrzegany jest również jako elegancja i luksus. W połączeniu z kolorem czerwonym uzyskuje skojarzenia z agresją i brutalnością.
|
Nike, Sony, Puma |
Jak widać psychologia kolorów istnieje i ma silny wpływ na to, jak postrzegamy daną rzecz.
A jaki jest twój ulubiony kolor? 😉