Marketing

Psychologia kolorów

Psychologia kolorów

Psychologia kolorów – żyjemy w świecie barw i kolorów. Od bardzo dawna przypisywano indywidualnym kolorom rozmaite znaczenie  i symbolikę. Warto poznać wymowę, jaką niosą ze sobą barwy, aby adekwatnie dopasować tonację do charakteru firmy, przedsiębiorstwa czy produktu. Kolory oddziałują na nastrój człowieka i mogą wywierać wpływ na zachowanie. Każdy człowiek łączy pewne wyobrażenia, sytuacje i miejsca z pewnymi barwami. Współcześnie celowo  i powszechnie stosuje się w marketingu odpowiedni dobór tonacji do sterowania reakcjami adresata, a także prowokowaniem go do wywołania wyznaczonej reakcji czy zachowania, np. do zakupu produktu.

Skojarzenia dotyczące kolorów

Przeprowadzono wśród ludzi ankietę, których zadaniem było przyporządkować kolor z jakim kojarzy im się konkretny stan lub emocja. Oto najczęstsze odpowiedzi:

zaufanie: niebieski 34%, biały 21%
bezpieczeństwo: niebieski 28%, czarny 16%
szybkość: czerwony 76%
taniość/promocja: pomarańczowy 26%, żółty 22%
wysoka jakość: czarny 43%, niebieski 20%
odpowiedzialność: niebieski 43%, czarny 23%
odwaga: fioletowy 29%, czerwony 28%, czarny 24%
strach: czerwony 41%, czarny 38%
Zabawa: pomarańczowy 28%, żółty 26%, fioletowy 17%

Udzieliłbyś/aś podobnej odpowiedzi? Wierzysz w psychologie kolorów i ich oddziaływanie na człowieka?

Więcej o tej ankiecie tutaj (niestety po angielsku)

Znaczenie kolorów

Poniżej przedstawiam krótką tabelkę w której opisane jest znaczenie konkretnych kolorów, jakie wywołują w nas emocję oraz z czym jest utożsamiamy. Podałem również przykłady firm, które wykorzystują kolory konkretne barwy. Tabela została utworzona na postawie źródeł z kilku książek oraz stron internetowych.

Kolor

Znaczenie Firmy wykorzystujące dany kolor

 

Czerwony Kolor kojarzy się z energią oraz miłością. Jest bardzo wyrazisty, dlatego używany jest w handlu, aby przyciągnąć wzrok klienta. Głęboka czerwień przywodzi na myśl takie cechy jak siła, wytrzymałość czy męskość, ale również miłość, romans i gniew

 

Coca-Cola, H&M

Żółty

Automatycznie przywołuje skojarzenie ze słońcem i radością. Kolor ten wzbudza przyjemne emocje. Jego jaskrawość sprawia, że powinien być stosowany ostrożnie i w odpowiednim kontekście.

 

McDonald’s.

Pomarańczowy

Pomarańcz to połączenie barwy żółtej i czerwonej. Posiada on część cech należących do kolorów z mieszaniny, której powstał. Według psychologów kolor ten kojarzy się z otwartością i przedsiębiorczością.

 

Orange, Allegro

Zielony

Zieleń to najbardziej odprężająca barwa. Kojarzy się przede wszystkimi z naturą i florą. Najczęściej wykorzystują ten kolor firmy szczycące się swoim podejściem do ekologii. Bardzo często jest dominującą barwą na opakowaniach produktów ze zdrową żywnością. Zieleń symbolizuje harmonię oraz wzrost.

 

Android, Animal Planet

Niebieski

Niebiski jest statystycznie najbardziej lubianą barwą. Działa uspokajająco, wprowadza w dobry nastrój oraz powoduje poczucie bezpieczeństwa. Kojarzy się głownie z wodą oraz niebem. Kolor niebieski symbolizuje wiedzę i stabilizację.

 

Ford, Volkswagen, Oreo, Nokia

Fioletowy

Jest to kolor luksusu i szlachectwa. Jasny odcień tego koloru wzbudza nostalgiczny nastrój, natomiast ciemny fioletowy utożsamiamy z powagą, a nawet śmiercią.

 

Yahoo

Brązowy

Brąz to przede wszystkim kolor ziemi oraz drewna. Kojarzy się z solidnością oraz bezpieczeństwem. Można go również powiązać z ekologią, ciężką pracą czy zaufaniem. Używając tego koloru trzeba brać pod uwagę, że niewłaściwie użyty będzie postrzegany jako monotonny i nudny.

 

UPC

Szary

Szary to jeden z najbardziej neutralnych kolorów. Postrzegany jest jako bardzo formalny i wyrafinowany. Kojarzy się również z zamożnością, technologią i precyzją.

 

Apple, Hyundai, Honda

Biały

Biel nie należy do kolorów ciepłych ani zimnych. Jest on neutralny. Uosabia on również srebro oraz reprezentuje wartości duchowe takie jak czystość i niepokalanie. Biały kolor przywodzi na myśl spokój, równowagę i balans.

 

Wikipedia

Czarny Czerń kojarzy się przede wszystkim ze śmiercią i tajemnicą. Pomimo takich podstawowych skojarzeń postrzegany jest również jako elegancja i luksus. W połączeniu z kolorem czerwonym uzyskuje skojarzenia z agresją i brutalnością.

 

Nike, Sony, Puma

 

Jak widać psychologia kolorów istnieje i ma silny wpływ na to, jak postrzegamy daną rzecz.
A jaki jest twój ulubiony kolor? 😉