Marketing

Praca w social media i marketingu internetowym część I – jak się dostać?

Praca w social media i marketingu internetowym

Praca w social media dla wielu osób wydaje się wymarzoną wręcz pracą. Wyobrażenie o tej pracy to siedzenie cały dzień przed komputerem z odpalonym facebookiem, instagramem i stronami ze śmiesznymi obrazkami. Inaczej wygląda praca na tym stanowisku w wielkiej firmie, a inaczej w niedużej, gdzie musimy zajmować się dodatkowo wieloma innymi rzeczami. Ale zacznijmy od początku – czego wymagają od nas pracodawcy?

Artykuł napisany jest na podstawie własnych doświadczeń w pracy, która nie zatrudnia ‘hordy’ pracowników, a jest raczej kameralna, jednak całkowicie skupiona na marketingu internetowym. Praca u mniejszego pracodawcy, będzie bardziej pracą jako specjalista ds marketingu internetowego niż tylko i wyłącznie w social media

Pamiętaj, że im większa firma, tym większe wymagania odnośnie konkretnej wiedzy z tematu Social Media. Mniejsze firmy będą cenić inne umiejętności i wszechstronnność, gdyż często nie chcą zatrudniać osoby, która miałby się zajmować wyłącznie social media.

Doświadczenie

To oczywiście najważniejsza rzecz podczas rekrutacji. Jeśli chcemy starać się o pracę w social media warto prowadzić wcześniej fanpage i inne profile w mediach społecznościowych. Pracodawcy chcą zobaczyć na własne oczy jakie to były strony, dlatego też możesz być pewien, że odwiedzą wszystkie. Bycie adminem na fanpagu, który ma niewielką ilość osób nie wpłynie pozytywnie na ich opinię, będzie raczej informacją o braku doświadczenia oraz słabym pojęciu o reklamowaniu i rozbudowywaniu go.

Jeśli chcesz podjąć pracę warto założyć na facebooku 1 lub 2 strony oraz aktywnie je prowadzić. Przy okazji nauczysz się korzystać z reklam na facebooku, co jest istotnym elementem tej pracy, a na co bardzo zwracają uwagę pracodawcy. Nie musisz wydawać wielkich sum na reklamę, rób to po prostu z głową. Sprawdzaj jakie wypisy bardziej przyciągają uwagę, które bardziej angażują użytkowników, a jakie pomagają zdobyć nowych fanów.

Znajomość mediów społecznościowych

Masz konto na facebooku, założyłeś również instagram, gdzie raz do roku wrzucasz swoje zdjęcia? To może nie wystarczyć. Ważna jest znajomość innych mediów jak google+, twitter. Im więcej tym lepiej, jeśli przynajmniej wiesz jak wyglądają, na czym polegają oraz co się tam robi to już coś – nie jest źle!

Przyda się również znajomość stron typu Brand24, SoTrender czy SalesManago.

Wiedza z innych dziedzin

Tak jak wspomniałem na początku, mniejsze firmy będą cenić obeznanie z innych dziedzin. Duże firmy zatrudniają osoby, które wyłączenie zajmują się mediami społecznościowymi i kontaktem, oddzielnie grafików, specjalistów od SEM czy SEO. Mniejsze natomiast mogą cenić twoją wiedzę ze znajomości używania programów czy wiedzy z nieco innej dziedziny.

Photoshop

Jedno z pierwszych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej, które otrzymałem to czy znam się na grafice i obsłudze photoshopa, którego również często używam w pracy czy to do szybkich banerów na stronę lub do reklamy na facebooku oraz newsletterów. W większych firmach są od tego graficy, w małych natomiast, sam tworzysz szybko co Ci potrzebne.

Google AdWords

Kolejnym pytaniem, które pojawiło się u mnie, było pytanie o Google AdWords. Również w tym przypadku czy będzie Ci to potrzebne decyduję to, do jak dużej firmy starasz się dostać. W każdym razie wiedzy nigdy za dużo, warto coś o tym wiedzieć.

Pozycjonowanie

Znajomość i tego pojęcia będzie zdecydowanym atutem. Dodawanie artykułów na bloga, który ma za zadanie wyrobić pozycję w wyszukiwarce, linkowanie, znajomość fraz kluczowych będzie na pewno mile widziane. Warto znać przynajmniej podstawy z tej dziedziny.

Kontakt i otwartość

Nie da się ukryć, że równie ważne co nasze CV jest nasza osobowość. Praca w social media to ciągły kontakt, zarówno z użytkownikami portalów jak i ludźmi z własnej firmy. Praca nie polega na siedzeniu 8h samemu w biurze i po prostu robieniu swojego gdzieś na uboczu. Warto dokładnie sprawdzić wszystkie media w których firma funkcjonuje oraz mieć w głowie pomysł, co należałoby zmienić, wprowadzić. Gdy już dostaniemy pracę, będziemy wymyślać i opracowywać strategię marketingową, a nie tylko wykonywać polecenia w stylu ‘dodaj śmiesznego mema’.

Podsumowanie

Praca w social media małej firmy, to tak naprawdę praca na kilku stanowiskach (marketing internetowy) i warto mieć to na uwadze. Ode mnie na koniec kilka rzeczy, które warto umieć, znać starając się o pracę w małej firmie na stanowisku social media:

  • Doświadczenie w prowadzeniu fanpagów,
  • Tworzenie reklam na facebooku,
  • Znajomość różnych mediów społecznościowych,
  • Znajomość grafiki komputerowej,
  • Pozycjonowanie oraz Google AdWords,
  • Znajomość mediów społecznościowych firmy w której chcemy pracować, mieć odpowiedź na pytanie co bym zmienił / wprowadził,

Pamiętaj, aby się uczyć! Rozwój osobisty jest bardzo ważny, każdy z nas chce mieć w przyszłości wymarzoną pracę, a nie spadnie nam ona z nieba, trzeba się o nią starać.